op 06 januari 2023

Website optimaliseren door inzicht in je zoekfunctie

Anouk Verlaan
Anouk Verlaan
Marketing & Communicatie

Een zoekfunctie heb je op je website om je bezoekers te helpen vinden waar ze naar op zoek zijn. Maar wist je dat je zelf ook hele waardevolle informatie kan halen uit het zoekgedrag van je bezoekers? Het is te vergelijken met de zoekwoordplanner van Google, maar dan nog beter. Op basis van de resultaten in de zoekwoordplanner ga je content maken of verbeteren, omdat daar veel op gezocht wordt.

Ontdekkingen bij het analyseren van de zoekfunctie

Hier zijn enkele voorbeelden van ontdekkingen die worden gedaan wanneer de zoekfunctie wordt geanalyseerd.

  • In een webshop zie je vaak dat bezoekers op zoek zijn naar een bepaald product of merk, zonder dat het op dat moment verkocht wordt. Jammer voor de bezoeker dat ze op dat moment niet vinden naar waar ze op zoek zijn, maar ze kunnen het wel in de toekomst gaan verkopen. Dit is ideaal, want je weet zeker dat er animo voor het product is.
  • Er wordt gezocht naar dingen die wél op de website staan, maar moeilijk te vinden is. Dit is het moment om de website structuur onder de loep te nemen. Blijkbaar is het voor jou niet belangrijk genoeg, maar er wordt wel naar gezocht.

 

Het zoekgedrag op een website en een webshop is niet met elkaar te vergelijken. Ga je bijvoorbeeld naar een grote webshop, dan is de kans groot dat de bezoekers standaard naar de zoekbalk gaan.

Probeer Searchine voor een uitgebreide zoekfunctie analyse

Met het Searchine Site Search dashboard, krijg je een duidelijk overzicht van de zoekopdrachten binnen de website.

  • Search requests: De hoeveelheid zoekopdrachten die zijn uitgevoerd door de bezoekers.
  • Search sessions: De hoeveelheid bezoekers die een zoekopdracht hebben uitgevoerd.
  • Popular search phrases: Meest voorkomende zoekopdrachten bestaande uit meerdere woorden.
  • Popular search words: Meest voorkomende zoekwoorden.
  • Search origins: De URL’s waar de zoekopdracht in uitgevoerd.
  • Popular search results: De meest geklikte resultaten na het invoeren van een zoekopdracht.
  • Kept searching after: Deze mensen hebben niet gevonden waar ze naar op zoek waren en gebruiken de zoekfunctie nog een keer.

 

Het is mogelijk om de resultaten te filteren van alleen vandaag, tot maximaal 180 dagen geleden.

Een uitgebreide zoekfunctie voor je website

Searchine als zoekfunctie is niet alleen fijn voor de bezoekers van je website, maar ook voor jezelf. Zoals je hierboven hebt kunnen zien kun je gebruik maken van een uitgebreid dashboard, met zeer waardevolle informatie over het zoekgedrag van je bezoekers. Hiermee kan je je website optimaliseren voor je huidige bezoekers, wat leidt tot meer conversie. Bekijk alle functionaliteiten van Searchine als interne zoekfunctie op je website. 

30 dagen op proef:
Start met Searchine!

Ervaar zelf de kracht van Searchine Site Search en probeer 30 dagen lang gratis.

Start je gratis proefperiode
Anouk Verlaan
Anouk Verlaan
Marketing & Communicatie