op 20 februari 2023

Meer conversie in je webshop met een duidelijke filter-, en zoekfunctie

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: een goedwerkende filter-, en zoekfunctie op je webshop is ontzettend belangrijk. Als bezoeker wil je niet gaan zoeken naar een spelt in een hooiberg, maar zo snel mogelijk vinden wat je zoekt. Een goede filter-, en zoekfunctie draagt niet alleen bij aan een klantvriendelijke website, maar werkt ook conversie verhogend.

Want hoe kunnen bezoekers overgaan tot een aankoop, als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken?

Anouk Verlaan
Anouk Verlaan
Marketing & Communicatie

Geen zoekfunctie? Gemiste kans!

Bekijk het zo, wanneer iemand op je webshop terecht komt, is het zeer waarschijnlijk dat ze een bepaald product zoeken. Grote kans dat ze een koopintentie hebben. De kans op conversie is hierdoor vele malen groter dan bij websites. Kunnen ze een product niet vinden, dan verlaten ze al vrij snel je website en gaan ze door naar de concurrent.

Uit het conversie onderzoek van Frankwatching staat dat maar liefst 14,90% van de bezoekers die een interne zoekfunctie gebruiken overgaan tot conversie. Dit is bijna het dubbele tegenover de converterende 7,95% die de interne zoekfunctie niet gebruiken.

 

Waarom gebruik je filters in een webshop?

Filters in een webshop dragen bij aan de klantvriendelijke webshop, dus ook de klantloyaliteit. Bezoekers hechten veel waarde aan een duidelijke webshop, waar ze snel kunnen vinden wat ze zoeken. Met een klein assortiment kom je nog weg met alleen een zoekfunctie. Op het moment dat je assortiment zich gaat uitbreiden, is het belangrijk dat je webshop hierin mee gaat groeien. Door filters te selecteren, krijgen bezoekers alleen relevante producten te zien.

Het hebben van geen filters op je website kan je vergelijken met een bibliotheek die geen aanwijzingen geeft voor genres, leeftijden en talen. Je loopt een bibliotheek binnen zonder enig idee te hebben waar je moet zijn. Wordt je niet heel blij van toch?

 

Hoe werken keuzefilters?

Je kan zelf bepalen welke filters je wilt instellen. Denk hier bewust over na, te veel filters werken juist averechts voor de gebruikerservaring. Searchine geeft je de mogelijkheid om de zoekopdrachten binnen je website goed te analyseren. Zo kan je onder andere de zoekopdrachten binnen je website achterhalen. Aan de hand van deze data kan je relevante filters instellen.

Voorbeelden van veelgebruikte keuzefilters zijn: Kleur, merk, maat en materiaal.

 

Betere organische vindbaarheid met een filterfunctie

Deze filters zijn niet alleen heel waardevol op de webshop zelf, maar ook voor je vindbaarheid in Google! Filters kun je instellen aan de hand van veel voorkomende zoekopdrachten binnen én buiten de webshop. Zie je bijvoorbeeld dat er veel gezocht wordt naar zwarte Adidas schoenen. Stel dan filters in voor kleuren en merken. Maak voor de filtercombinatie een duidelijke overzichtspagina met de relevante producten. Bezoekers kunnen zo vanuit Google of een andere zoekmachine direct op jullie landingspagina voor zwarte Adidas schoenen terecht komen.

Voor elke filter die je aanmaakt, wordt er een nieuwe pagina gemaakt. Ook voor elke filtercombinatie. Dit houdt in dat het aantal pagina’s in je webshop al snel kan oplopen. Laat niet elke filter door Google indexeren, maar alleen de meest gezochte filters (of filtercombinaties).

 

Gebruik Searchine als filter-, en zoekfunctie

Searchine is een uitgebreide, interne zoekfunctie voor op je website of webshop. Searchine biedt nog veel meer mogelijkheden dan de standaard ingebouwde zoekfunctie in jouw CMS. Zo kan Searchine gebruikt worden als zoekfunctie, maar ook als filterfunctie in je webshop. In het Searchine portaal zie je precies waar mensen op zoeken, waardoor je je webshop kunt blijven verbeteren of zelfs uitbereiden!

Bekijk hier alle specificaties van Searchine Site Search

Gratis whitepaper

Nieuwsgierig naar het belang van een krachtige zoekfunctie op websites? Download dan onze gratis whitepaper! 

Download
Anouk Verlaan
Anouk Verlaan
Marketing & Communicatie