op 06 december 2019

Waarom je met een interne zoekfunctie meer conversie genereert

Bedrijven onderwaarderen het belang van een goede interne zoekfunctie op hun website. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat bezoekers die een interne zoekopdracht uitvoeren, twee keer zoveel kans hebben om te converteren als de zoekfunctie goed werkt.

Else Strijbos
Else Strijbos
Marketing & communicatie

Intentie om te converteren

Het uitvoeren van een interne zoekopdracht is een sterke gedragsvoorspeller van de intentie om te converteren, want bezoekers weten al waarnaar ze op zoek zijn. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers die een interne zoekopdracht uitvoeren, twee keer zoveel kans hebben om te converteren als de zoekfunctie goed werkt. 

Onderwaardering van zoekfunctie

Toch onderwaarderen bedrijven het belang van een goede zoekfunctie op hun website. Slechts 15% van de bedrijven (2017) is bezig met het optimaliseren van de interne zoekfunctie. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat ruim 30% van de bezoekers een zoekopdracht uitvoert. 

Conversie verhogend

Searchine Site Search is conversie verhogend door de volgende punten:

  1. Betere gebruikerservaring
    Een groot deel van je bezoekers verlaat de website wanneer deze niet snel geladen is. Door gebruik te maken van de nieuwste technieken en meest geoptimaliseerde databases, zorg je voor een betere gebruikerservaring. 
  2. Voorkomt verlies bezoekers
    Het is soms lastig om snel de juiste informatie te vinden. Met een goed werkende zoekfunctie kunnen bezoekers efficiënt door je website navigeren. Hierdoor blijven ze op je website en gaan ze niet naar je concurrenten.
  3. Inzicht in zoekacties van bezoekers
    Searchine Site Search geeft inzicht in de zoekopdrachten van bezoekers. Door te leren van deze zoekopdrachten, kan je de content aanpassen aan de behoefte van je bezoekers. De kans dat bezoekers converteren is groter als de content aansluit op hun behoefte. 
  4. Bezoekers zijn al opzoek
    Bezoekers die de interne zoekfunctie gebruiken, weten al waarnaar ze zoeken. Met Searchine Site Search is de kans groot dat ze de informatie ook daadwerkelijk vinden en uiteindelijk converteren.

Door Searchine Site Search in te zetten kan je tijd en geld inzetten voor andere conversie verhogende doelen, zoals het schrijven van relevante content waar uiteindelijk de interne zoekfunctie ook weer door verbetert.

Bron:
SEO Has a Younger Sibling: It’s On-Site Search, and It Deserves Attention
Internal Site Search Optimization: Best practices for your site

Door de inzet van Searchine Site Search vinden bezoekers sneller de relevante informatie. De statistieken geven ons de mogelijkheid in te spelen op actuele onderwerpen en werken we samen toe naar een nog (brand)veiligere samenleving.
De brandweer

Geïnteresseerd in Searchine?

Wij vertellen graag wat Searchine kan betekenen voor jouw organisatie.
Neem vrijblijvend contact met ons op! 

Neem contact op
Else Strijbos
Else Strijbos
Marketing & communicatie