op 13 januari 2023

6 tips om je zoekfunctie te optimaliseren

Als bezoeker wil je snel kunnen vinden waar je naar op zoek bent. Daarom is naast een duidelijke website indeling, een zoekfunctie ook erg belangrijk. Zoekfuncties komen in verschillende vormen en maten. De een is de ander niet, dus simpelweg een zoekfunctie hebben op je website is niet altijd voldoende. In deze blog vertellen wij je hoe je je zoekfunctie op je website kan optimaliseren.

Anouk Verlaan
Anouk Verlaan
Marketing & Communicatie

De zoekfunctie, vaak het vergeten kindje onder de websites of webshops. Het succes van je website hangt daar namelijk niet van af. Of toch wel? Een goed of juist slechtwerkende zoekfunctie op je website heeft zeker wel veel invloed op het gedrag van je bezoekers. Het optimaliseren van je zoekfunctie, kan juist leiden tot meer conversie.

 

1. Gebruik auto-complete

Je bent het al gewend in de meest gebruikte zoekmachine van de wereld: Google. Je typt nog geen 3 letters en er komen al resultaten tevoorschijn. Waarom zou dit anders moeten zijn bij de zoekfunctie op je website? Fijn voor de bezoeker, want diegene hoeft de zoekterm niet helemaal in te voeren.

Het bespaart tijd, zorgt voor minder spellingsfouten en draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.

2. Corrigeer automatisch spellings-, of typefouten of zoek op synoniemen

Mocht de gebruiker alsnog een typefout maken, laat je zoekmachine dit dan automatisch corrigeren. Op Google herken je dit aan: ‘’Bedoelde u..’’ en stelt je de zoekresultaten voor die hij dacht dat je bedoelde.

Misschien heeft de gebruiker niet door dat er een spelling-, of typefout in de zoekopdracht zat. Diegene denkt dan dat het niet gevonden kon worden en verlaat vervolgens de website. Weg potentiële klant, zo snel kan het gaan! Een goed voorbeeld van het belang van een goede zoekfunctie op je website.  

3. Voeg een filteroptie toe

Niet alleen bij een webshop, maar ook bij een reguliere website waar veel resultaten uit kunnen rollen, is het fijn om een filteroptie te hebben. Het helpt de bezoeker om nog specifiekere resultaten te kunnen tonen. Vaak zie je een filteroptie alleen bij webshops, maar je kan het ook toepassen bij andere websites. Let er wel op dat je een filterfunctie alleen gebruikt als het ook echt wat toevoegt aan de zoekfunctie.

Een goed voorbeeld hiervan is de zoekfunctie bij Scholen in de Kunst. Scholen in de kunst is een cultureel centrum, dat cursussen en lessen aanbiedt. Er vinden ook regelmatig evenementen plaats.

Bij Scholen in de Kunst hebben wij een filteroptie toegevoegd aan de zoekfunctie. Wanneer iemand op zoek is naar ‘dans’ kan het zijn dat ze op zoek zijn naar een danscursus of een dansevenement. In dit geval is het goed om gebruik te maken van een filterfunctie, zo kunnen gebruikers van de zoekfunctie nog sneller vinden waar naar ze op zoek zijn.

4. Maak je zoekfunctie meetbaar

Met deze functie kan je indirect de conversie op je website verhogen. Door de zoektermen op je interne zoekfunctie te meten, zie je precies waar en hoe vaak ergens naar gezocht wordt. Deze gegevens zijn goud waard, aan de hand van deze data kan je je website weer beter inrichten. Of er wordt gezocht naar iets wat (nog) helemaal niet op je website staat. Hier kan je weer op inspelen, vooral als je een webshop hebt!

5. Toon afbeeldingen bij de resultaten

Vooral bij een webshop kan dit super goed werken voor het verhogen van je conversie en gebruiksvriendelijkheid. Als je op zoek ben naar een tv meubel dan wil je niet op een pagina’s terechtkomen waar je elke link apart moet aanklikken om de tv meubel te bekijken.

Je wilt de resultaten mét een afbeelding bekijken om zo nog sneller te vinden waar naar je op zoek bent.

6. Gebruik Searchine als zoekfunctie!

Leuk al die tips, maar hoe kan ik dit allemaal toepassen zonder technische kennis? Het kan zijn dat je de standaard zoekfunctie van je CMS systeem gebruikt op je website. Vaak is zo’n zoekfunctie minimaal en voegt het niet veel toe aan je website. In dit geval is het goed om te investeren in een andere zoekfunctie met meer mogelijkheden.

 

Dit is waar Searchine komt kijken. De zoekfunctie die op elk CMS geïnstalleerd kan worden. Searchine is ontwikkeld voor iedereen die meer conversie uit hun website wilt halen en meer inzicht wil hebben in zoekgedrag van bezoekers binnen de website. Natuurlijk zijn alle bovengenoemde mogelijk bij het gebruiken van Searchine als zoekfunctie.

Gratis whitepaper

Nieuwsgierig naar het belang van een krachtige zoekfunctie op websites? Download dan onze gratis whitepaper! 

Download

Door onze expertise op het gebied van zoekfuncties, delen wij graag onze kennis en ervaring. Mocht je nog meer vragen hebben of wil je sparren over de mogelijkheden van het optimaliseren van jouw zoekfunctie? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag op weg!

Anouk Verlaan
Anouk Verlaan
Marketing & Communicatie