op 23 april 2020

4 redenen om je website van een gebruiksvriendelijke zoekfunctie te voorzien

Als organisatie besteed je veel tijd en geld aan het optimaliseren van je online vindbaarheid en het schrijven van pakkende teksten. Logisch, want je wilt dat bezoekers op jouw website terecht komen en dat ze daar blijven. Toch is het aanbieden van een goede interne zoekfunctie op je website minstens zo belangrijk. Wij geven je een vier redenen waarom.

Else Strijbos
Else Strijbos
Marketing & communicatie

1. Google is de standaard

De zoekfunctie van Google is de standaard geworden. Google vult zoekwoorden aan, geeft suggesties en corrigeert spelfouten. Bezoekers verwachten zo’n zoekfunctie ook op websites. Echter, daar voldoen veel websites niet aan. Veel organisaties kiezen ervoor om een interne zoekfunctie te gebruiken die standaard in het CMS zit. De mogelijkheden met deze standaard zoekfuncties zijn vaak veel beperkter dan een gebruiksvriendelijke zoekfunctie, zoals Searchine. 

2. Maken of breken?

Zoeken op een website kan de klantervaring maken of juist breken. Bezoekers die de informatie die ze zoeken niet binnen een paar seconde kunnen vinden, verlaten je website ontevreden. Door een gebruiksvriendelijke zoekoplossing op je website aan te bieden, help je bezoekers zo snel mogelijk naar de informatie te brengen waarnaar ze opzoek zijn. Bezoekers die de zoekfunctie gebruiken, hebben al de intentie om te converteren. Als je zoekfunctie dan niet goed werkt, haken ze af en verlies jij hele waardevolle bezoekers.

3. Laatste stadium

Bezoekers die de zoekoplossing gebruiken zitten meestal al in een laat stadium van het beslissingsproces. Ze weten welke informatie ze nodig hebben en als ze deze informatie gevonden hebben, zijn ze klaar om de door jou gewenste actie uit te voeren. Uit onderzoek van Econsultancy blijkt dat de conversieratio bij het gebruikmaken van de interne zoekfunctie 50% hoger ligt dan bij de standaardnavigatie. 

4. Waardevolle informatie

Effectief zoeken op de site zorgt ervoor dat klanten gemakkelijker vinden wat ze zoeken, maar het geeft ook inzicht in het zoekgedrag van bezoekers. Door de zoektermen die bezoekers intypen, weet jij wat bezoekers van je verwachten. Met deze waardevolle gegevens kan jij de online ervaring verbeteren. 

Vrijblijvende demo

Ben jij er ook van overtuigd dat jouw website een gebruiksvriendelijke zoekfunctie nodig heeft? Dan ben je bij Searchine op het goede adres. Wij laten ons product graag aan je zien, zodat je de kracht van Searchine Site Search zelf kan ervaren. Bel ons of vul het contactformulier in, zodat we een demo kunnen inrichten gericht op jouw website. 

Bron: Econsultancy

Else Strijbos
Else Strijbos
Marketing & communicatie